Geschiedenis van Frankfurt Airport

Frankfurt Airport heeft een geschiedenis die begint bij het eind van de tweede wereldoorlog. Het zijn echter de Amerikanen die een start hebben gemaakt met het vliegveld. Na de overgave van de Duitsers bouwden de Amerikanen hier een Air Force Base, als onderdeel van de bezettingsmacht in Duitsland.

De luchtbrug, een belangrijk deel van de geschiedenis van Frankfurt Airport

Toen de Sovjet Unie in 1948 het westelijk deel van Berlijn afsloten van de buitenwereld, was het westen genoodzaakt om de luchtbrug te openen. Zo kon Berlijn bevoorraad blijven. Een van de vliegvelden die strategisch zeer goed gelegen was, was Frankfurt Airport. Het vliegveld werd daarom vanaf 1948 ineens veelvuldig gebruikt, en ook zeer belangrijk voor het westen. Er werd zelfs een tweede landingsbaan (parallel) aangelegd. Deze luchtbrug is zeer belangrijk geweest in de geschiedenis van Frankfurt Airport In 1949 stopte deze afsluiting van het westelijk deel van Berlijn, en het vliegverkeer raakte even in het slop.

In 1951 mocht het Duitse volk weer vrij reizen, en reizigers vonden al snel de weg naar Frankfurt Airport. Twee jaar later reisden al een half miljoen mensen via de luchthaven van Frankfurt. Nog eens twee jaar later kreeg de Duitse regering het luchtruim weer terug van de geallieerde bezetter. In 1957 werd de landingsbaan daarom verlengd voor jet vliegtuigen. In 1958 werd de nieuwe terminal geopend, en vier jaar later besefte men dat deze terminal nooit groot genoeg zou zijn voor de groeiende vraag. In 1961 reisden er ook 2,2 miljoen mensen via Frankfurt Airport.

Van 2,2 miljoen naar 50 miljoen passagiers per jaar

In de jaren erna werd de tweede landingsbaan verlengd en werd er weer een nieuwe terminal gebouwd. Het begon met de opening Terminal Mitte in 1972. Dit is tegenwoordig terminal 1. In 1984 was de derde baan af, dit leidde echter tot veel protest. Rechtszaken konden de aanleg ervan echter niet verhinderen. In 1994 werd terminal 2 opgeleverd. Het werd op de plek gebouwd waar de allereerste terminal ooit stond, deze werd echter enkele dagen na de opening van Terminal Mitte alweer gesloten.

Hoewel er al een treinstation was, werd in 1999 de laatste hand gelegd aan de grootschalige renovatie van het bestaande treinstation. Bij terminal 1 werd een nieuw lange afstands treinstation geopend (genaamd Frankfurt Airport long-distance train station) en werden de lokale en regionale treinstations samengevoegd tot Frankfurt Airport Regional Station. Aan het einde van de 20e eeuw (1999) was de mijlpaal van 50 miljoen passagiers bijna bereikt. Dat was natuurlijk iets unieks in de geschiedenis van Frankfurt Airport.

De laatste jaren op Frankfurt Airport

Vanaf 2005 stond alles in het teken van het afhandelen van de Airbus A380. Lufthansa wilde de Airbus A380 vloot op Frankfurt Airport stationeren, een besluit dat ervoor zorgde dat de positie van de luchthaven de komende jaren waarschijnlijk nog sterk zal blijven. In 2011 werd The Squaire opgeleverd, een kantorencomplex dat tevens het grootste kantoorgebouw van Duitsland is. In 2011 werd ook de vierde landingsbaan opgeleverd, die ondanks hevige protesten uiteindelijk aangelegd mocht worden. In 2012 werd de uitbreiding van Terminal 1 afgerond, dit moet 90 miljoen passagiers in 2020 mogelijk maken.